10 tips voor een horror vrije reis!

Dagelijks krijgen wij van Vlieg/RECHT reizigers aan de telefoon die om verschillende redenen niet in aanmerking komen voor een financiële compensatie van de luchtvaartmaatschappij, maar wel recht hebben op teruggave van extra gemaakte kosten. Vaak is het zo dat die reizigers echter geen bonnetjes van die kosten meer in hun bezit hebben. Bovendien is het lastig om zelf achteraf extra kosten terug te claimen van luchtvaartmaatschappijen. Daarbij is het zo dat je een luchtvaartmaatschappij direct kunt wijzen op hun verplichting tot vergoeding van extra kosten, waardoor je deze niet achteraf terug hoeft te claimen.

Bij het claimen van een financiële compensatie en/of extra gemaakte kosten dient Vlieg/RECHT te beschikken over diverse gegevens, waaronder enkele reisbescheiden. Ook komt het vaak voor dat reizigers hierover niet meer beschikken. Deze stukken heb je eveneens nodig als je zelfstandig probeert om je recht bij de luchtvaartmaatschappij wilt halen.

Om bovenstaande problemen voor te zijn, heb ik op 15 mei 2017 een video op ons Youtube-kanaal geplaatst met ‘Dé 10 tips voor een horrorvrije reis’, want voorkomen, is immers beter dan genezen. In dit artikel lees je de tien tips nogmaals terug, waaronder vijf preventieve tips en vijf tips voor als het toch mis gaat.

Preventieve tips:

  1. Vlieg met een Europese luchtvaartmaatschappij, tenzij dat natuurlijk onmogelijk is.
  2. Boek je online een reis? Let dan op de in te vullen gegevens. Als er staat: “naam:” bedoeld de luchtvaartmaatschappij je eerste naam, zoals op je legitimatiebewijs. Doe je dit fout, dan kun je op het vliegveld voor vervelende verassingen komen te staan en je hebt dan geen recht op compensatie.
  3. Sluit een goede reis c.q. annuleringsverzekering af.
  4. Zorg dat je vooraf bekend bent met de te bewandelen paden.Gaat het mis en wil je zelf een vergoeding claimen? Zorg dan dat je weet hoe je een luchtvaartmaatschappij kunt bereiken en welke gegevens je daarvoor nodig hebt.
  5. Zorg dat je alle kosten die je maakt kunt verantwoorden door bonnetjes te bewaren van je bestedingen op en om het vliegveld.

Gaat het toch mis en wil je weten wat nu je rechten zijn en wellicht een succesvolle claim tot compensatie indienen?

  1. Ga nooit direct akkoord met een voorstel tot compensatie (lees: giften) van de luchtvaartmaatschappij, zonder een deskundige dit voorstel te laten toetsen aan de wet- en regelgeving. Indien je akkoord gaat met zo een gift, zorgt de luchtvaartmaatschappij er namelijk vaak voor dat deze gevrijwaard is van elke andere vorm van compensatie.
  2. Vraag altijd een schriftelijk document waarin je rechten vermeld staan bij vluchtproblemen. Soms geeft een luchtvaartmaatschappij dit uit zichzelf. Bij voorkeur een brief waarin staat dat je zojuist een vertraging, annulering, instapweigering of gemiste aansluiting hebt gehad.
  3. Heb je vluchtproblemen gehad? Wend je dan altijd tot een deskundige voor advies. Vlieg/RECHT verzorgt vrijblijvende adviesgesprekken en deze kosten je dus niets. Denk niet te snel dat je geen vergoeding kunt claimen, omdat veel oorzaken niet worden aangemerkt als overmacht, hoewel je dit misschien wel zou denken.
  4. Heb je meer dan drie uur vertraging? Vraag dan altijd om twee gratis telefoon-, mail of zelfs faxgesprekken. Je hebt daar gewoon recht op.
  5. Heb je een extra overnachting? Ben er zeker van dat de luchtvaartmaatschappij alle kosten rondom deze overnachting vergoedt.

Je hebt zojuist kennisgenomen van de 10 tips voor een horror vrije reis samengesteld door Vlieg/RECHT! Je bent klaar om te vertrekken en zeer goed voorbereid!

Extra informatie inwinnen?

Vooraf extra informatie inwinnen? Land dan op onze website: www.vliegrecht.nl of bel geheel vrijblijvend naar 0653635393. Wil je alvast op de hoogte blijven van het nodige ‘vliegrecht’? Like ons dan op Facebook zend een e-mail naar This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. of bekijk onze video’s op het YouTube-kanaal van Vlieg/RECHT.