Eigen ervaring met vertraging

Als de dag van gisteren herinner ik me de reis naar Mallorca met mijn ouders nog. Zo graag als we in eerste instantie terug naar huis wilde, zo blij ben ik nu dat ik deze reis mocht meemaken.

Je raadt het al: we hadden vertraging met het vliegtuig. Ik hoor een medepassagier nog zeggen: “Dan kun-de geld terugbeuren.” en ja, zij was net als ik, ook een Brabantse. Na het horen van deze uitspraak, werd door mijn vader en moeder snel beslist dat ik deze kwestie, als toenmalig rechtenstudentje, maar eens voor mijn rekening moest nemen als we terug waren van onze welverdiende vakantie.

De dag van vertrek

Op de dag dat mijn ouders en ik vertraging hadden met het vliegtuig leerde ik mijn eerste les als aankomend oprichter van wat nu heet Vlieg/RECHT. Vertraging met het vliegtuig is niet alleen vervelend, omdat je moet wachten, maar ook omdat bijna nooit direct duidelijk is hoe lang de vertraging gaat duren en wat de oorzaak is geweest. Je bent volledig aangewezen op de digitale borden die aangeven: “delay: 15 minutes”, vervolgens: “delay: 30 minutes:, vervolgens: “delay: 50 minutes”, vervolgens: “delay: 45 minutes” (HOE DAN?) en inderdaad, voordat je het weet, zit je gewoon ruim vijf uur vast op Eindhoven Airport.

Volledig aangewezen op de digitale borden van het vliegveld ben je ook weer niet helemaal. In de wachtrij wordt namelijk volop gespeculeerd over de oorzaken van de vertraging, waardoor je ‘perfect’ op de hoogte blijft van de laatste nieuwtjes aangaande de vertraging die toch al aardig serieus begint te worden. Aan wat voor soort nieuwtjes moet je zoal denken? Nou, zo kwam mij bijvoorbeeld ter ore dat de piloot een ernstige hartkwaal had gekregen, een van de stewardessen zojuist al heel erg angstig keek, waaruit de conclusie getrokken moest worden dat deze vertraging toch wel héél ernstig was en er werd ook gespeculeerd over het vliegtuig dat in verband met een technisch mankement absoluut de lucht niet in mocht en zou het dat wel doen, dan zou dat levensgevaarlijke situaties op kunnen leveren. Al met al is dit soort berichten niet erg bevorderlijk voor de sfeer in de wachtrij voor de gate.

Transparantie

Toen ik op dat vliegveld stond te wachten en de medepassagiers hoorde praten en suggereren, bedacht ik dat die onduidelijkheid door mij toch wel als het meest vervelend moest worden beschouwd. Pas een hele tijd later ben ik begonnen met Vlieg/RECHT, maar waar ik op dit moment met Vlieg/RECHT volledig voor sta, het belangrijkste RECHTspeerpunt van Vlieg/RECHT, is toen geboren: Transparantie.

Bij het opstarten van Vlieg/RECHT heb ik altijd het volgende in gedachte gehouden: vluchtproblemen leveren voor mensen al veel te veel onduidelijkheid op. Alles wat ik vervolgens doe om het voor ze op te lossen, moet op een zo simpel en efficiënt mogelijke manier gebeuren.

Ben je benieuwd naar meer Vlieg/RECHT? Zoek ons dan op via Facebook of Youtube en blijf altijd op de hoogte! Vrijblijvend informatie inwinnen? Ook dat kan, via 0653635393 of This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.!